AIAIAI TMA-1 Studio – Review

Hetzelfde geldt voor hoofdtelefoons als voor monitors. Er zijn zoveel merken en modellen om te kiezen dat je er gek van kan worden als je een nieuwe uit moet kiezen. Met het Deense ontwerp van de AIAIAI TMA-1 Studio komt er nog eentje bij. Zelf heb ik al menige hoofdtelefoon versleten en wat mij betreft zijn de twee belangrijkste eigenschappen het geluid en duurzaamheid.

Geluid

Het geluid is duidelijk een kwestie van smaak maar als je naar de hoofd functie van een hoofdtelefoon kijkt is deze vooral bedoeld om het stereobeeld en globaal de balans van de mix te checken. Detailering komt dan meer naar voren naar gelang de prijs omhoog gaat. Ik heb de hooftelefoon met twee type kunstof schelpen getest. Eerst de zachtere versie en daarna de wat hardere versie en die laatste zijn waarschijnlijk de favoriet van iedereen dus ga ik het daar ook voornamelijk over hebben.

De hoofdtelefoon is gespecificeerd op 20Hz tot 20kHz wat redelijk normaal is voor deze prijsklasse. Tijdens het luisteren kon ik het laag goed horen qua detail en energie. Het midden klinkt ook goed gedetaileerd al is het in verhouding iets luider dan het laag. Als je de zachtere schelpen gebruikt dan benadruk je het midden nog wat meer en het laag veel minder. Dat kan voor vocalisten of lead instrumenten handig zijn. Het hoog klinkt ook gedetaileerd maar in vergelijk met andere hoofdtelefoons waar ik het mee vergeleek klinkt het toch wel doffer. Op zich hoeft dat geen beletsel te zijn als je er maar rekening mee houdt. Anders loop je het gevaar dat je mixen te schel maakt omdat je dat hoog teveel bijdraait. Maar het betekend ook dat je ze langer op kan houden omdat vaak het schelle hoog je oren snel vermoeid. Zolang je het niet te hard zet in ieder geval, want dat vinden je oren minder prettig.

In het geheel is het stereobeeld goed te noemen maar voor mijn smaak klinkt toch wel wat alsof je een beetje in een doos zit. Als je ze langer gewend bent en goed kent dan kun je dat wel compenseren. Dan helpt het als je ze zoveel mogelijk gebruikt en dus je smartphone en/of iPod gebruikt om hem beter te leren kennen.

Voor de lol heb ik even een viool concert van Tchaikovsky beluistert en ik kreeg de indruk dat deze hoofdtelefoon de details wel redelijk aankan. Alleen bij de wat luidere passages merkte ik toch wel dat het midden toch wat last kreeg. Aangezien de hoofdtelefoon in het hoog wat doffer is kreeg ik de indruk dat ze toch meer op dansmuziek zijn ontworpen. Bij Deadmau5 klonk het laag gewoon lekker dik en krachtig en het vervormde hoog viel (gelukkig) minder op.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is het tweede belangrijke aspect voor mij. Je wilt er toch wel even mee vooruit kunnen zonder dat hij uit elkaar valt. Wat dat betreft heeft deze hoofdtelefoon toch wel een paar belangrijke pluspunten. Een kabel die je ook los kan maken. Zelf ben ik niet zo’n fan van krulsnoer kabels maar je kan ook er een rechte losse kabel bij kopen. Als je dan regelmatig over het snoer struikelt of andere domme fratsen uithaalt dan kan je makkelijk zat het snoer vervangen. De zwakke plekken van snoeren zijn vaak de uiteinden en bij deze ziet het er robuust uit. Wat je ook kan vervangen zijn de schelpen zelf. Die zijn van kunstof en zullen waarschijnlijk niet echt snel slijten. Maar ik kan me goed voorstellen dat je toch een vervangend setje samen met een kabel erbij koopt zodat je er echt lang mee kan doen. Wat wel jammer was dat een van de schelpen bij vervangen in twee stukken viel omdat de lijm had losgelaten. Maar normaal zou je daar geen last van moeten hebben. Je kan hem in ieder geval in een zakje opbergen zodat hij netjes mee te nemen is op reis.

De hoofdtelefoon ziet er toch wel strak uit maar dat is ook niet gek als hij door Denen ontworpen is want die hebben meestal wel wat met design. Meeste hoofdtelefoons zien er saai en technisch uit. Dat heeft deze dus niet maar ik vraag me af of ze hem ook in andere kleuren gaan maken zodat de hippe guppen er ook mee rond kunnen gaan lopen. Op zich is hij ook redelijk licht dus wat dat betreft is het wel fijn als je hem langer op hebt dat je daar minder last van hebt. Wat dat betreft is het ook wel fijn dat de schelpen van kunstof zijn zodat ze niet blijven plakken als je veel aan het zweten bent.

Oordeel

De TMA-1 Studio mag prijzig lijken vergeleken met zijn concurrenten. Maar als je bedenkt dat je er lang mee kunt doen omdat je onderdelen die snel slijten kunt vervangen dan valt het zeker mee als je bedenkt dat je wel een decennium mee vooruit moet kunnen. Ze zijn echt ontworpen voor in de studio en minder in het algemeen voor consumenten. Om je mixen te evalueren en/of voor monitoring tijdens opnames zijn ze meer dan voldoende.

Update: Het probleem met de lijm en de schelpen was inmiddels bij de fabrikant gemeld en is inmiddels ook opgelost. Toekomstige units zullen dit probleem niet meer hebben volgens de Nederlandse distributeur.

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>