24 bit 96kHz de nieuwe online standaard?

Loudness war

Nu de term loudness war steeds meer bekend begint te raken is te merken dat de discussie hierover in een steeds bredere context beweegt. Wat dat betreft is de bezorgdheid over kwaliteit in technische zin ook actueler geworden de laatste tijd. Toen ik bezig was met mijn nieuwe website en wat teksten aan het schrijven was die probeerden dit fenomeen uit te leggen kwam ik erachter dat de tijd niet stil had gestaan en zich sneller had ontwikkeld dan ik gedacht had.

Marketing

Met name commerciële partijen proberen hier op in te spelen door nieuwe mogelijkheden in hun portefeuille op te nemen. Bijvoorbeeld iTunes kan je gebruiken om muziek in 24 bit 96kHz te uploaden. Maar vooralsnog wordt die muziek alsnog naar lagere resoluties overgezet en gecomprimeerd omdat anders de transportkosten te duur zouden zijn. Jammer genoeg kan je als aanbieder van muziek zover ik weet nog niet bepalen in welke kwaliteit jij je klanten verkoopt en is het vooralsnog een slimme marketing truc. De stille hoop van mij is wel dat dit in de nabije toekomst gaat veranderen.

Duurder

Er zijn nu al een aantal sites waar je de muziek in 24 bit 96kHz (FLAC, free lossless audio codec) formaat kan kopen en dat zijn dat meestal de producties die destijds voor SACD (super audio CD) gemaakt zijn. Voornamelijk klassieke muziek, jazz en de bekende pop albums. De prijzen zijn overigens ook fors hoger maar desondanks nog steeds vergelijkbaar met wat je in een (Nederlandse) winkel zou kunnen kopen. Misschien komt dit ook omdat het nu nog min of meer een niche markt is wat nog niet al te veel last heeft van concurrentie wat in de toekomst er wel aan zit te komen.

Ontwikkelingen

Het aantal actuele bands wat hun albums in dit formaat uitbrengt is nog relatief klein maar wel groeiende. En aangezien het gros van deze ‘hifi’ producties toch wat meer aandacht besteden in de kwaliteit in algemene zin dan in het winnen van de loudness war is te verwachten dat de audiofielen en anderszins liefhebbers van kwalitatief goede muziek mogen genieten van een groter aanbod. Anderzijds blijft de beschikbare bandbreedte en opslag capaciteit voor opslagmedia per gebruiker groeien dus zal de economische drempel ook blijven zakken. Wanneer en of überhaupt het grote publiek hier ook aan wil beginnen blijft vooralsnog de vraag. Maar wat dat betreft is het wellicht te vergelijken met HDTV dat ook minsten tien jaar nodig had om algemeen geaccepteerd te raken. Daartegen is SACD ook al een geruime tijd beschikbaar maar is nooit echt doorgebroken bij het grote publiek. De reden hiervan is volgens mij omdat je voor SACD je een nieuwe SACD speler moest kopen die flink aan de prijs was en het aanbod van content beperkt bleef. Om 24 bit 96kHz af te spelen is dit in het gros van de gevallen niet nodig om nieuwe hardware te kopen. Dat zal dan ook mogelijk de doorslag kunnen gaan geven of dit de nieuwe geaccepteerde standaard gaat worden. En als bijvoorbeeld een iTunes ook dit nieuwe formaat gaat uitbaten is de vraag naar content ook relatief makkelijk in te vullen.

Toekomst

Wat betreft je eigen muziek kun je je afvragen of het nu al zin heeft om alles in 24 bit 96kHz op te nemen, te mixen en op te slaan. Misschien dat het voor de gemiddelde band iets aan de vroege kant is of dat de aanvullende investering die dit gaat kosten nog niet opweegt aan de (mogelijke) baten. Het is in ieder geval aan te raden om deze factor wel mee te nemen als je wilt gaan investering in het vernieuwen en/of vervangen van je apparatuur of je de productie uitbesteed aan derden. De meesten onder ons gebruikten toch al 24 bit audio vanwege het merkbare kwaliteitsverschil met 16 bit dus wat dat betreft is het te vergelijken met ‘HD ready’. En er is al een redelijke groep mensen die alleen al voor plugins op 96kHz werken omdat dit beter bevalt.

Er is overigens grappig genoeg nog redelijk wat analoge apparatuur die bij lange na niet 96kHz aan kan en dus hogere frequenties weg filtert. Maar dat was nooit een probleem voor vinyl en magneetband (cassette) omdat die nog meer hogere frequenties wegfilteren.

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>