bx_saturator plug-in – Studiojunkies Review

De BX saturator is een M/S 2-band saturatie effect (4 banden in totaal). Elke band heeft zijn eigen parameters voor niveau van vervorming (XL), vervorming diepte, pre/post opties en ook vervorming compensatie instellingen. Ook kun je globaal de XL en vervorming diepte voor alle 4 banden tegelijkertijd instellen.

Voor beide M en S kanalen zijn er apart twee scheidings filters als onafhankelijke niveau regeling. Voor het gemak is er een mono maker toegevoegd met een in te stellen frequentie waaronder alles mono gemaakt wordt. Elke band heeft zijn solo instellingen evenals de M en S kanalen die op automatische solo stand aangezet worden als je het betreffende kanaal gaat aanpassen.

Er zijn 4 sloten om instellingen op te slaan en te vergelijken met elkaar evenals opties om de laatste bewerkingen ongedaan te maken of opnieuw uit te voeren, kopieren van instellingen, neutrale instellingen en een knop naar de handleiding. Net zoals de bediening is de handleiding eenvoudig maar voldoende. Waarschijnlijk hebben de meeste gebruikers de handleiding helemaal niet nodig. De installatie was niet echt moeilijk alhoewel het registeren even wat meer aandacht trok. Het gebruik daarna ging verder vanzelf.

Tijdens het mixen kan je de plug-in als mono (met alleen het M kanaal aktief) of als stereo gebruiken. Per band kan je de vervorming instellen van subtiel naar niet zo subtiel gelieve eigen smaak. Volgens mij heb je het meeste aan de plug-in als je deze na EQ en compressie zet zodat je na deze stappen nog wat extra vervorming kan toevoegen aan het betreffende kanaal.

In tegenstelling tot een exciter kan je hier ook de lagere banden (en in S) vervorming toepassen en heb je meer controle over de kleuring van je geluid. Maar beide effecten hebben dezelfde mogelijke valkuil dat je er teveel van gebruikt. Dit effect kan vooral bij vermoeide oren teveel gebruikt worden. Maar wat dat betreft is het tegenwoordig met de loudness wars al redelijk normaal geworden om duidelijk vervormbare mixen uit te brengen en dit niet als slecht wordt ervaren door veel personen.

Tijdens het uitproberen van verschillende geluiden viel mij op dat bij akoestische geluiden en zang de vervorming meer warmte toevoegde. Wat dat betreft is het relatief makkelijk om het geluid naar smaak te kleuren en meer body en definitie te geven. Je kan het snel instellen en later nog even snel bijwerken mocht dat nodig zijn. Bij digitale geluiden zoals de wat oudere virtueel analoge plugins viel het op dat het digitale karakter nog meer benadrukt werd zelfs met de meest consertatieve vervorming.

Er zijn alternatieve plug-ins die wat dat betreft wat subtieler klinken en wellicht is het voor BX dan ook interessant om deze aan een vernieuwde versie van deze plug-in toe te voegen.

Als experiment heb ik ook gekeken wat je met de BX saturator kan doen als je wat verder gaat dan de conservatieve instellingen van vervorming en over een gelaagde kick en andere percussie heen legt om een gruizig geluid te krijgen. De truuk is de vervorming diepte niet teveel in te stellen want dat gaat ten koste van de dynamiek (van de kick). Voor techno en hardstyle gerelateerde genres kan deze plug-in een zeer welkome aanvulling zijn op je arsenaal.

Het gebruik van de BX saturator voor mastering is een heel ander verhaal. Als je de master transparant en neutraal wil houden dan wil je eigenlijk helemaal geen vervorming toevoegen. Maar als je het geluid toch wilt kleuren met vervorming dan zal dit nagenoeg altijd subtiel zijn. Waarschijnlijk zul je eerder EQ (bijv. BX eq2 of BX dyn eq2) gebruiken en daarna een minimale hoeveelheid vervorming om relatief snel goede resultaten te krijgen.
Maar omdat mastering vaak toch wel wat dieper kan gaan is de limiet van 2 banden voor M en S toch wel wat beperkend.

Persoonlijk heb ik dan liever nog een derde band zodat ik verschil kan maken tussen het midden-hoog en het hoog om bijv. te voorkomen dat het te scherp gaat klinken. En wat dat betreft kan je ook afvragen of vervorming op het hoog wel het juiste effect geeft. Je zou ook een dynamisch effect kunnen gebruiken die een transienten toevoegd aan het hoog.
Het komt bijna altijd voor dat je qua vervorming alles onder ongeveer 4k niet eens wilt vervormen omdat het meer problemen veroorzaakt dan oplost. Maar die regel is niet in steen gebeiteld.

In zijn algemeenheid is de BX saturator een veelzijdige plug-in voor het mixen en in het speciaal voor akoustische instrumenten en vocalen. Je kan er ook wat meer extreem mee gaan als je wat meer scril geluid nastreeft. Voor mastering is het toch minder veelzijdig. Gezien de prijs in vergelijk met de concurrentie is het niet een van de meest goedkope plug-ins maar heeft wel veel meer opties dan de meeste.

BX saturator 1.03 beoordeling $179 (introductie prijs) / 229$ (normale prijs). M/S is een stereo techniek die nagenoeg in alle Brainworx(BX) audio plug-ins wordt gebruikt.

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>