over Jeffrey de Gans

Hallo allemaal!

Ik zal me even voorstellen, ik ben Jeffrey de Gans, 40 jaar, getrouwd met mijn lieve vrouw Annette en ik heb een zoon genaamd Kick en een dochter genaamd Zenne. Ik ben een echte espresso-freak, zoals veel mastering-engineers blijken te zijn kwam ik onlangs achter. Zou het de kwaliteit zijn?

Toen ik een klein jongetje was, was ik al druk bezig met bandrecorders, draaitafels en radio’s van mijn ouders en daar was ik al helemaal door gefascineerd. Helemaal toen ik de discoplaten van mijn 2 oudere zussen ontdekte was ik helemaal niet meer te houden. Dit uiteraard tot grote ergenis van mijn zussen, hoewel ze niet altijd wisten dat ik aan hun platen zat. Toen wist ik het, dit is wat ik wil, DJ worden, net als Ferry Maat en iets doen met muziekapparatuur doen op wat voor manier dan ook. Toen kwam er dus als 12 jarig jongetje, een radiopiraat met een echte FM zender die toch zeker wel tot het huis van mijn oom en tante kwam 2 huizen verderop. De zender werdt groter en sterker totdat ik op 16 November 1986 door de heer Uijl van de RCD mijn zenders moest inleveren. Detail.. Gijs Staverman was mijn concurrent als piraat zijnde in Schagen en ze zeggen altijd dat ze eerst de grootste pakken en daarna de kleintjes. Ik was de eerste die dag.

Even later ben ik als koter voor een drive-in show gaan werken waar ik dus de ervaring opdeed als DJ voor publiek. Daar sta je dan als brugpieper met je piepstemmetje discoplaten aan te kondigen op een schoolfeest en bruiloft. Maar ik draaide wel al met SL1200′s, het zal toen begin 1986 zijn geweest. Mijn droom kwam uit, in 1987 had ik mijn eigen SL1200mk2 draaitafels, welke ik nog steeds heb overigens en ze doen het uiteraard nog steeds. Scratchen, mixen, nog meer scratchen en backspinnen, ik vond het geweldig al die hiphop en al gauw draaide ik ook nog eens op de jeugdsoos, waar overigens geen 1200′s stonden en waar hiphop niet echt geliefd was. Toen in 1988 kocht ik Rhythm=Rhythm met strings of life. Wow! wat is dat? Die monotone beats, die rare bleepjes, dat geluid, hoe heet dat? Het bleek house te heten maar eigenlijk was het gewoon techno maar dat maakte mij niet uit. Ik vond het geweldig! Daarna kwam de acid, Phuture met Acid tracks.. holy shit! wat is dat? Niet wetende dat de heren van Phuture mij jaren later zouden vragen of ik asjeblieft een remix voor ze wilde doen (phuture 303 – alpha and omega Da Goose mix).
Toen kwamen de feesten in de boerderij in Schagen waar toch zeker 50 man op af kwam, meer ging er ook niet in overigens, dus het was vol en de klanken van de eerste echte house knalden door de speakers en ik was definitief om.

Daarna was het, behalve het kopen van heul veul platen een beetje stil. Ik deed niet veel met muziek dan luisteren en zelf naar feesten gaan. Daarna kwam ik erachter dat je met een amiga 500 en later een pc met soundblaster muziek kon maken en een nieuwe passie was daar. Niet veel later ontdekte ik de term midi en kwam ik erachter dat al die freaky geluiden gemaakt werden met synthesizers en dus die kwamen er uiteraard ook, samen met een hele berg andere hardware. Ook mijn radioverleden kwam weer bovenborrelen en ik ben samen met Edwin Keur (lambda – hold on tight) samen een programma gaan maken voor ZFM in Zandvoort. Uiteraard wilde ik ook plaatjes gaan maken en niet veel later, ergens eind 1995 tekende ik een contract bij ID&T en ging plaatjes maken onder andere onder de naam Da Goose.

Ik ga even in sneltreinvaart nu want anders ben ik nog wel even bezig en ik wil niet dat er mensen met hun hoofd op het toetsenbord van hun computer in slaap vallen…OK.. Van Da Goose naar Axtandad naar Tron Javolta naar Jeffed naar Lambda naar Peaky Pounder naar Rutchov Schwanzikovka naar Real People naar Grounded en dan vergeet ik nog wel wat namen. Ik bleek een zeer productief mannetje te zijn en heb zo’n 70 platen, waaronder 3 albums, uitgebracht op veel verschillende labels. Ik heb zelf ook een aantal labels gerunned als Hi9 en Upstruct maar ik wilde toch weer meer. Mastering, dat vond ik ook geweldig en de eerste echte mastering-job was ergens in 1999. Daarna is het balletje heel langzaam gaan rollen en naast mijn DJ werk als Da Goose en vanaf 2001 als Peaky Pounder ben ik steeds meer mastering gaan doen. Op dit moment ben ik zeer druk als mastering-engineer en ik master werkelijk alles van religieuse hiphop tot hardcore en van nederhop tot country. Als mastering-studio heb je natuurlijk dikke vette apparatuur nodig en mijn verleden als illegaal zender bouwer kwam goed van pas bij het bouwen van een groot aantal compressors en EQ’s welke ik in mijn chain gebruik. Doordat je je spullen zelf bouwt en modificeert ken je ze letterlijk van binnen tot buiten en je weet precies hoe ze te gebruiken.

Al met al een verhaal met de snelheid van een TGV welke een paar stations over heeft geslagen maar je komt wel snel op de plek van bestemming. En dat is precies wat ik met dit stukje wilde bereiken, een snelle blik in mijn brein en verleden.
Maar wat nou met de toekomst? Die gaat heel mooi zijn en ik hoop een hoop mooie artikels en een hoop blogs voor jullie te schrijven. Een hoop dus!

Bedankt voor het lezen, leuk dat je het tot het einde hebt weten vol te houden!

Jeffrey de Gans | Da Goose Music

 

1 reactie

  1. walther zegt:

    Hey Jef, da”s lang geleden, scratchen en mixen kan je goed, evenals radiomaken, leuk artikel overigens, ik kwam hier met toeval terecht tijdens “t surfen, “DAR” disco action radio en ROS met michel en niet te vergeten radio newyork van ad, de goeie ouwe tijd, tegenwoordig is het allemaal via internet, zelf draai ik tegenwoordig op de middengolf met een heel ander genre, maar goed dance muziek valt altijd goed in de smaak, ga je goed! Groeten , Walther.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>